Na Slovensku opäť: Práve odštartovala najväčšia československá komunikačná súťaž Zlatý středník
15. januára 2025

Na Slovensku opäť: Práve odštartovala najväčšia československá komunikačná súťaž Zlatý středník

Asociácia strategickej komunikácie a vzťahov s verejnosťou (predtým PR Klub) odštartovala 23. ročník súťaže Zlatý středník, ktorá si dlhodobo drží poprednú pozíciu v oblasti hodnotenia komunikačných projektov a firemných médií v Česku a už šesť rokov aj na Slovensku. Zadávatelia a agentúry môžu svoje projekty prihlásiť do 20 hlavných tematických a 9 odborových kategórií. Tento rok pribudla nová hlavná kategória zameraná na regionálne projekty a cena Grand Prix pre projekty s dôrazom na zodpovedný prístup ku komunikácii. Na Slovensku už štvrtým rokom súťaž podporí skupina Komunikační experti.

Slovensko ako nedeliteľná súčasť súťaže

Zapojenie Slovenska do súťaže je čoraz intenzívnejšie, vďaka spolupráci so skupinou Komunikační experti, ktorá združuje špičkových odborníkov z oblasti PR a komunikácie. „Dlhodobo podporujeme Zlatý středník, pretože ide o skvelú platformu na zviditeľnenie kvalitných projektov a zdieľanie inšpirácie medzi českými a slovenskými tímami. Spolupráca s ASCOPA nám umožňuje posúvať latku ešte vyššie,“ hovorí Tereza Molnár, aktuálna predsedníčka a spoluzakladateľka skupiny Komunikační experti.


Slovenským prihláseným, ktorí už šiestykrát môžu porovnať svoje schopnosti s českou konkurenciou, sa darí. Z celkového počtu 610 prihlášok v 20 hlavných a 9 odborových kategóriách postúpilo do shortlistu 29 slovenských projektov, pričom 21 z nich získalo ocenenie. Medzi najúspešnejších slovenských prihlasovateľov, ktorí sa vlani umiestnili na prvom až treťom mieste, patrili IPčko OZ, Liga proti rakovine SR, O2 Slovakia. Z agentúr najviac zabodovali Divino, Istropolitana Advertising, PR Clinic, Promiseo, PS:Digital, Public Interest, SKPR Strategies a This is Locco.

Dôraz na regionálnu komunikáciu a zodpovednosť

Jednou z najvýznamnejších noviniek súťaže je vytvorenie kategórie Regióny, ktorá poskytuje priestor projektom reflektujúcim potreby miestnych komunít. „Regionálne projekty často prinášajú unikátne prístupy a riešenia, ktoré majú vplyv v rámci miestnych a regionálnych komunít a môžu byť inšpiráciou aj na

celonárodnej úrovni. Preto chceme zdôrazniť ich dôležitosť a predstaviť ich ako príklad,“ hovorí Michaela Pišiová, výkonná riaditeľka ASCOPA.

Ďalšou novinkou je kategória Grand Prix Zodpovedná komunikácia, ktorá oceňuje kampane plniace zodpovednú úlohu a pozitívny spoločenský vplyv komunikácie. „Zodpovedná komunikácia je kľúčová nielen pre budovanie dôvery, ale aj pre udržateľné fungovanie organizácií a celej spoločnosti. Podpora mediálnej gramotnosti, férového dialógu založeného na demokratických hodnotách a inklúzia všetkých skupín sú základmi tohto konceptu. Chceme oceniť projekty, ktoré idú príkladom,“ dodáva Pavel Vlček, predseda Výkonného výboru ASCOPA.

Nová kategória dopĺňa ďalšie ceny Grand Prix, medzi ktoré patrí napríklad aj ocenenie za Najlepšiu agentúru, ktoré v minulosti získali This is Locco, alebo ocenenie Projekt roka, ktoré si odniesli Slovenská sporiteľňa a Zaraguza.

Hodnotiť projekty bude viac ako 120 odborníkov z oblasti PR, marketingu, digitálnej komunikácie a grafického dizajnu. Súťaž tradične poskytuje podrobnú písomnú spätnú väzbu a možnosť postúpiť do medzinárodných cien World Public Relations and Communication Awards, kde už nominované projekty trikrát zvíťazili.

Prihlášky do Zlatého středníka môžu podávať firmy, agentúry, neziskové organizácie aj vládne inštitúcie na stránke prihlaska.zlatystrednik.sk do 31. marca 2025. Zvýhodnené "early birds" registrácie platia do konca januára 2025. Slávnostné vyhlásenie víťazov sa uskutoční 11. septembra 2025 v Empire Hall v Slovanskom dome v Prahe.