Národný deň bez zhonu spomalil Česko a odniesol si zlato v kategórii Finančné služby
16. februára 2025

Národný deň bez zhonu spomalil Česko a odniesol si zlato v kategórii Finančné služby

pre médiá

9 z 10 vodičov priznáva, že porušuje rýchlostné predpisy a 43 % z nich sa ponáhľa, pretože dobieha meškanie. Aby spomalili, vyhlásila Česká asociácia poisťovní v spolupráci s agentúrami Hero & Outlaw a McCann Prague "Národný deň bez zhonu“. Iniciatíva využila kultúrne, športové a vzdelávacie akcie na získanie celorepublikovej publicity a zvýšenie povedomia o probléme rýchlej jazdy. Oneskorením zásadných udalostí, ako futbalového pohára, spravodajstva, predstavenia alebo výučby, prilákal tento deň spravodajské relácie aj médiá, ktoré doručili správu viac ako 7,3 milióna ľudí. Právom si kampaň odniesla prvenstvo v Zlatom středníku v kategórii Finančné služby.

Celonárodné hnutie umožnilo ľuďom spomaliť tým, že im poskytlo niekoľko minút navyše. Podujatia sa odohrávali na rôznych miestach v priebehu celého 3. apríla, počnúc univerzitami a rannými reláciami, pozastavením orloja, popoludňajším spravodajstvom, popoludňajším futbalovým zápasom až večerným divadelným predstavením. Médiá zohrávali zásadnú úlohu pri šírení informácií a propagácii dňa, na čele s Českou televíziou, Českým rozhlasom alebo sieťou rádií Active. K iniciatíve sa zapojili aj viacerí influenceri, ktorí akciu podporili šírením manifestu či vlastnými odkazmi, alebo viac ako 30 komerčných partnerov ako BMW, MOL, DPD, Rekola, Vodafone, Rohlik.cz a mnoho ďalších.

Ako vznikol celý projekt a čo bolo jeho cieľom?

Cieľom je znížiť počet nehôd spôsobených neprimeranou rýchlosťou, prinútiť ľudí k spomaleniu jazdy a pripomenúť im, že pár minút času navyše na ceste nestoja za to, aby riskovali. Deň, keď je možné sa oneskoriť výmenou za väčšiu bezpečnosť na cestách. Iniciatíva vyzvala inštitúcie, školy, redakcie, futbalové kluby alebo divadlá, aby sa zapojili a symbolicky oneskorili svoje akcie, a to až o 13 minút, a zmenili tak správanie spoločnosti. NDBS nadväzuje na kampaň Zpomal, dokud není skutečně pozdě a 13 MINUT. Osvetové kampane musia pôsobiť dlhodobo, preto vznikla táto pravidelná udalosť. Cieľom je znížiť počet nehôd spôsobených neprimeranou rýchlosťou, prinútiť ľudí k spomaleniu jazdy a pripomenúť im, že pár minút času navyše na ceste nestoja za to, aby riskovali. Deň, keď je možné sa oneskoriť výmenou za väčšiu bezpečnosť na cestách. Iniciatíva vyzvala inštitúcie, školy, redakcie, futbalové kluby alebo divadlá, aby sa zapojili a symbolicky oneskorili svoje akcie, a to až o 13 minút, a zmenili tak správanie spoločnosti. NDBS nadväzuje na kampaň Zpomal, dokud není skutečně pozdě a 13 MINUT. Osvetové kampane musia pôsobiť dlhodobo, preto vznikla táto pravidelná udalosť.

Aká bola cieľová skupina a jej zásah?

Za posledných desať rokov spôsobili vodiči v neprimeranej rýchlosti celkovo 134 891 dopravných nehôd. Z nich takmer polovica skončila s následkami. Cieľovou skupinou je 6,2 milióna ľudí v produktívnom veku, teda od 15 do 64 rokov. Podľa kumulatívnych výsledkov sa kampani podarilo zasiahnuť túto cieľovku viac ako 3x. V druhom ročníku sa usporiadatelia rozhodli tiež významne posilniť účasť partnerov z radov firiem a médií pre maximalizáciu celospoločenského apelu. Za posledných desať rokov spôsobili vodiči v neprimeranej rýchlosti celkovo 134 891 dopravných nehôd. Z nich takmer polovica skončila s následkami. Cieľovou skupinou je 6,2 milióna ľudí v produktívnom veku, teda od 15 do 64 rokov. Podľa kumulatívnych výsledkov sa kampani podarilo zasiahnuť túto cieľovku viac ako 3x. V druhom ročníku sa usporiadatelia rozhodli tiež významne posilniť účasť partnerov z radov firiem a médií pre maximalizáciu celospoločenského apelu.

Ako vyzeral kreatívny proces?

Hlavným motívom NDBS v oblasti obsahu bolo uvedomenie si hodnoty času a dôsledkov ponáhľania sa, najmä za volantom. Obsah bol štruktúrovaný tak, aby vzbudil záujem a podporil zamyslenie verejnosti nad svojimi každodennými návykmi. Kampaň využila na komunikáciu reálne štatistiky a údaje z Portálu nehôd, ktoré ilustrujú vplyvy neprimeranej rýchlosti. Kľúčovými prvkami bol aj manifest, ktorý poskytoval jasne formulované argumenty a zásady, ktoré verejnosť vyzývali na spomalenie a premýšľanie o svojich každodenných rozhodnutiach. Videospot potom efektívne rozširoval hlavnú myšlienku kampane cez výzvy od celebrít, záchranárov a influencerov.

Aký bol rozpočet a ako sa podarilo naplniť ciele?

Mediálny budget bol 1 988 000 Kč bez DPH, pričom hodnota celkového získaného mediálneho priestoru bola 252 miliónov.
Celkový odhad všetkých ľudí zasiahnutých komunikáciou NDBS naprieč všetkými kanálmi je 7,3 milióna ľudí v ČR. Počas kampane sa uskutočnilo 178 výstupov naprieč médiami, s kumulovaným mediálnym zásahom 204 GRP. Videom na online platformách bolo zasiahnutých 5,7 miliónov unikátnych ľudí. Ľudia celkovo strávili s videom vyše 32 000 hodín, čo je v prepočte vyše 3,5 roka. Oproti roku 2023 sa hodnota PR médií zvýšila štvornásobne.

Národní den bez spěchu